Facebook Följ oss på linkedin
Kursbild SmartTime Aktivitetsbaserat

Gruppeffektivitet SmartTime® Aktivitetsbaserat

2 heldagar, fördelat över 2 månader

Er flytt till ny kontorsmiljö blir både effektiv och en positiv förändring för grupp och medarbetare

En förändring av kontorsmiljön till aktivitetsbaserat kontor, med ett nytt arbetssätt, kan vara jobbig och ta både tid och energi från medarbetare och verksamhet. Vi vet dock att detta kan vara ett perfekt tillfälle att skapa nya, smarta och effektiva arbetsvanor samtidigt som förändringen går snabbt och smidigt. Vill ni ha hjälp, då har vi lösningen!

SmartTime® Aktivitetsbaserat – kombinera aktivitetsbaserat kontor med personlig effektivitet

SmartTime® Aktivitetsbaserat är en utbildning i 2 steg där syftet är att skapa effektivare arbetsmetoder för medarbetarna och samtidigt koppla ihop detta med förändringen av arbetssätt i en ny kontorsmiljö. Målet för varje deltagare är att få mer gjort, få ökad kontroll, minska stressen och frigöra tid till det som är viktigt, samtidigt som den nya arbetsmiljön skall vara en hjälp för grupper och avdelningar att jobba effektivare och roligare tillsammans.

Lean och 5S - arbetsmetod för en strukturerad arbetsdag och personlig effektivitet

I SmartTime® Aktivitetsbaserat använder vi delar av Lean och 5S för att identifiera slöseri med tid och resurser, för att istället frigöra tid för kvalitet och värdeskapande arbetsuppgifter samt skapa ordning och reda och struktur på arbetsplatsen.

SmartMetoden® - utbildningsmetodik för att skapa ett långvarigt och bestående resultat

Utbildningen genomförs enligt SmartMetoden®, teori, praktik, individuell coachning, träning och uppföljning, för att ge ett långvarigt och bestående resultat.

Kursinnehåll i SmartTime® Aktivitetsbaserat:

  • Workshops om förhållningssätt och riktlinjer i nya kontorsmiljön
  • Att ändra vanor och RMA – Rätt Mental Attityd
  • Struktur på arbetsplatsen/förvaringsplats, korgar, mappar, pärmar, hyllor, skåp
  • Skrivbordet – arbetsyta eller förvaringsyta?
  • Beslutsmodellen – Göra-Spara-Kasta, smart metod för att hantera in- och utflöde av e-post, telefon, dokument, möten mm
  • Planering och prioritering kopplat till nya arbetsmiljön, t.ex. tysta zoner, mötesplatser och eventuellt arbete från annan plats än kontoret
  • Smarta mål, dag-vecka-månad-år
  • Tidsinventering och ”snittdagen”
  • Egen tid, vinsten av att boka möte med sig själv
  • Delegering och handlingsplaner
  • Veckoavstämning: Koppla ner, skapa kontroll och ta helg!
  • Att jobba flexibelt. Var, när och hur?
  • Mailpolicy, effektiv e-posthantering för sändare och mottagare
  • Tekniska funktioner i e-postprogrammet (mappar, kalender, att göra-listan, signaler och andra inställningar och hjälpmedel)
  • Uppgiftsstyrd eller e-poststyrd?
  • Hur håller man inkorgen i schack?
  • Struktur och ordning och reda bland mail och dokument. bl.a. för att minska pappershanteringen
  • Tids-och energitjuvar med lösningar
  • Olika personligheter, hur påverkar det i nya kontoret?
  • Praktiskt genomförande med personlig coachning
  • Uppföljning av förhållningssätt i nya kontorsmiljön
  • Sammanfattning och kursintyg